Onze visie
We zijn een vrije basisschool gelegen in het hart van Ledeberg met een brede diversiteit. We bouwen aan een warme school, zorgen voor een hartelijk onthaal en een veilige thuis voor elk kind. We geven kinderen op een zorgzame manier kansen om talenten te laten ontwikkelen en begeleiden hen op dit groeipad.
Warme school
Op onze school ben je welkom! We vinden het belangrijk dat iedereen zich goed voelt. Dat is essentieel om tot leren te komen. We werken samen aan een positieve sfeer, ruimte voor emotionele veiligheid en verbinding tussen leerlingen, leraren en ouders
Warm onthaal
Dagelijks word je begroet aan de poort. Daar vind je de brugfiguur en een leerkracht. Ze helpen je graag op weg. Leerlingen en ouders zijn vanaf 8.10 uur welkom in de klas. Op een rustige manier kan je de dag starten, je leerkracht nog iets vragen of al een leesboek ter hand nemen.
Bij het secretariaat kan je steeds terecht voor vragen. Je vindt ons via de Langestraat 70.
We maken tijd voor nieuwe leerlingen en hun ouders. Je kan een afspraak maken voor een individuele rondleiding in de school. We helpen je met de administratie en je weg vinden in onze schoolwerking. Spreek je een andere thuistaal dan het Nederlands? Geen nood, we zoeken voor elke nieuwe leerling een maatje zodat je snel kan integreren.
Veilige thuis
We bouwen samen aan een cultuur van respect en vertrouwen. We kiezen voor een positieve benadering om het gewenste te versterken. We stimuleren growth mindset: fouten maken mag, zolang je ervan leert.
We maken heldere afspraken over gedragsregels. Deze volgen we consequent op. Bij overtreding van gedragsregels, richten we ons op ‘leren uit je fouten’ en herstel. Met deze benadering beogen we dat leerlingen verantwoordelijk zijn voor hun gedrag en leggen we de nadruk op het herstellen van aangerichte schade. Het is gebaseerd op respect, dialoog en wederzijds begrip.
We hebben een schoolbib die tevens een rustruimte is. Het is naast een fijne plek om te lezen, een plaats voor welzijn en zelfzorg. Dit helpt om emoties te reguleren en om opnieuw in balans te komen.
Samenwerking met leerlingen, ouders en gemeenschap
We kiezen voor open, eerlijke communicatie en samenwerking. Je bent als ouder welkom op ontmoetings- en koffiemomenten, op oudercontacten. Daarnaast kan je een gesprek met de leerkracht, de zorgcoördinator of de directie aanvragen. Via de schoolraad vragen we advies over bepaalde onderwerpen.
Leerlingen krijgen via de leerlingenraad de kans om mee te denken over schoolse zaken zoals schoolafspraken, activiteiten, speelplaats,… Deze samenwerking zorgt voor een positieve sfeer, verantwoordelijkheidszin en burgerschapsvorming.
We werken samen met Brede School, brugfiguren en lokale organisaties. We vormen een brede gemeenschap rond de school waar extra hulp, kansen tot vrije tijd en cultuur een plaats krijgen.
We zijn zeer dankbaar voor de vrijwillige inzet van ouders en oud-collega’s bij niveaulezen, zwemlessen, uitstappen, helpende handen hier en daar.
Zorgzame school
We vertrekken vanuit een basisveiligheid voor elk kind. Wie zich goed in zijn vel voelt komt tot leren. Daarnaast kijken we naar de individuele noden en creëren we een leeromgeving waar alle kinderen, ongeacht achtergrond, mogelijkheden of uitdagingen, kansen krijgen om zich optimaal te ontwikkelen en om te leren.
Basisveiligheid als fundament
Elk kind zit in een vaste klas. De klasleerkracht is de vertrouwenspersoon en het eerste aanspreekpunt voor kinderen, ouders, en partners waarmee samengewerkt wordt. Er wordt sterk ingezet op klasafspraken en groepsvorming als opstap voor een veilig leerklimaat.
Differentiatie als kracht, in en uit de klas
Elk kind is anders en heeft verschillende noden, interesses, manier van aanpak om tot leren te komen. Via meerdere sporen stimuleert en differentieert de klasleerkracht het leren van elk kind. Daarnaast zijn er zorg- en taalleerkrachten die werken in groepjes voor wie nood heeft aan pre-teaching, uitbreiding en uitdaging of net extra uitleg kan gebruiken.
Leerprestaties en groei opvolgen
De leerprestaties en groei worden kort op de bal gevolgd. De klasleerkracht is de centrale figuur in het communiceren met ouders via agenda, toetsen, rapporten, dagelijkse contacten of oudercontacten.
Daarnaast zijn er zorgcoördinatoren die het groeiproces opvolgen wanneer er een versnelling of retardatie in het leren is. Zij brengen ouders, leerkrachten en partners samen om na te denken over moeilijkheden, begeleiding of een alternatief leerpad. We werken hiervoor samen met het CLB en het leersteuncentrum diverGENT.
Begeleiding schoolloopbaan
Onze school is georganiseerd in leerjaren met kennis, vaardigheden en attitudes die bij dat leerjaar horen. Het leren van een kind is niet voor iedereen gelijk. Elk kind ontwikkelt op eigen tempo. We kijken daarom naar de totale ontwikkeling, de sterktes, interesses, vaardigheden en stippelen een persoonlijk traject uit.
We hebben bij elk leerjaar ook een maatklas. Hierin zitten leerlingen die algemeen wat trager leren, meer uitleg nodig hebben en baat hebben bij een kleinere klasgroep. De klassenraad (leerkracht, zorgcoördinator en directie) neemt een weloverwogen beslissing of een leerling in een leerjaar of een maatklas zit.
Elke kleutergroep heeft een klasdiertje als herkenning en verbondenheid. De peuter-1ste kleuterklas is een menggroep. Instappers leren door te observeren en te imiteren, ze voelen zich snel opgenomen in het schoolse leven. Het leren in de kleuterschool is gebaseerd op de totale ontwikkeling. Dit doen we op een speelse en interactieve manier.
Brede diversiteit
Onze school is een inspirerende, inclusieve, multiculturele samenleving. We erkennen de brede diversiteit en bieden een leeromgeving aan waar alle leerlingen welkom zijn ongeacht achtergrond, behoeften en talenten. We reiken gelijke onderwijskansen aan en zorgen ervoor dat niemand zich buitengesloten voelt.
Vele talen, rijke culturen
Een rijke, multiculturele sfeer brengt kansen om te leren van elkaar met zich mee. Het Nederlands is natuurlijk de gemeenschappelijke onderwijstaal, tegelijkertijd koesteren we de meertaligheid van de leerlingen. Deze meertaligheid kan ingezet worden om nieuwkomers op weg te helpen, de eigen identiteit en het zelfbeeld te bevorderen, de communicatie met ouders te versterken, het spel op de speelplaats te activeren. Hiermee creëren we een inclusieve en rijke leeromgeving waarin je kind zich gewaardeerd en begrepen voelt.
Geloof
Onze werking is geïnspireerd door het katholieke geloof en de christelijke tradities. Onze waarden zijn gestoeld op de liefde voor en het welzijn van elkaar, respect, rechtvaardigheid en de zorg voor kwetsbaren. Door deze waarden te integreren in het dagelijkse leven op school, wordt niet alleen het onderwijzen van kennis belangrijk. We vormen kinderen tot zorgzame, verantwoordelijke en respectvolle mensen die zich inzetten voor de samenleving.
Vanuit het katholiek christelijk geïnspireerde geloof worden alle leerlingen aangemoedigd om een verscheidenheid aan geloofsbelevenissen en religieuze achtergronden te ontmoeten en te respecteren. Dit weerspiegelt de diepe christelijke overtuiging van acceptatie en het omarmen van verschillen.
Gelijke onderwijskansen
Gelijke onderwijskansen zien we als een fundamenteel recht van elk kind. Hiervoor leveren we extra inspanningen binnen als buiten de schoolmuren. Naast de lessen bieden we mogelijkheden aan cultuur, sport en vrije tijd om de brede ontwikkeling te ondersteunen. We proberen financiële drempels te verlagen en bekijken hoe we ons onderwijs voor iedereen toegankelijk kunnen maken.
We creëren gelijke kansen voor deelname aan buitenschoolse activiteiten, uitstappen en leerervaringen. We vinden het belangrijk dat elk kind kan meegaan. In het 4de leerjaar gaan we naar Ieper voor de 2-daagse Vredesklassen. Ook daar hebben we graag iedereen mee!
Inclusie in onderwijs
We doen alles wat binnen ons vermogen ligt zodat kinderen de leerdoelen bereiken. We proberen elk kind op eigen niveau te ondersteunen eventueel met extra, aangepast materiaal en externe hulp. Voor sommige kinderen wijkt het leerpad af van het Gemeenschappelijk Curriculum (GC) en werken we met Individuele Aangepast Curriculum (IAC). Zij kunnen een alternatief leerpad of IAC volgen in onze school, voor anderen is buitengewoon onderwijs of gespecialiseerde begeleiding aangewezen. We bekijken of barrières kunnen weggewerkt worden en of volwaardige deelname aan onderwijs in onze school mogelijk is.
We houden steeds welbevinden, gelijke participatie, groei, zelfstandigheid en zelfredzaamheid voor ogen. Ouders zijn onze cruciale partner om samen een ondersteunende leeromgeving te creëren.