Jaarthema: Hé, vaar je mee?

We stappen samen in de boot en werken aan belangrijke vaardigheden om samen te leren en te spelen. Met voorwerpen uit de boot maken we deze vaardigheden zichtbaar en begrijpelijk. Sommige kinderen hebben wat extra hulp nodig bij deze vaardigheden, zoals plannen, omgaan met emoties of flexibel zijn. 

Goed nieuws: net als spieren kunnen kinderen deze vaardigheden oefenen en sterker maken. Samen helpen we je kind groeien!

het anker

Elke boot heeft een anker om even stil te liggen. Het anker helpt ons om te stoppen met wat we doen, te wachten en na te denken. Stil zijn en luisteren horen daar ook bij.
We leren je kind: Stop, ik kijk, ik luister en ik zwijg. Dit is een gouden regel om op te letten in de klas én om rust te brengen. Met het anker kunnen we ook "STOP" zeggen tegen ruzie of als iets niet goed voelt.

het roer

Onze boot heeft een roer om koers te bepalen of bij te sturen. Soms vraagt een situatie om een nieuwe richting: flexibel zijn, je plan aanpassen of je spel veranderen. Dat is niet altijd makkelijk. We leren je kind omgaan met nieuwe situaties, ieders mening te respecteren, en voor moeilijke opdrachten een oplossing te bedenken.

de thermometer

Met de thermometer meten we onze emoties. Gaat het "te warm" (boos of onrustig) of "te koud" (verdrietig of stil)? We leren je kind de emoties te herkennen, te benoemen en in balans te brengen.


de schroef

De schroef van onze boot zet alles in beweging. Dit helpt ons om vlot te starten zonder te treuzelen. Je kind leert hoe het zelfstandig aan een taak kan beginnen na de uitleg van de leerkracht. Je kind kan stappenplannen volgen en houdt de tijd in het oog om de taak op tijd af te maken.

de motor

De motor van onze boot zorgt ervoor dat we blijven doorgaan, ook bij taken die we minder leuk vinden. Je leert om door te zetten en een opdracht af te werken voordat je aan iets nieuws begint. Je blijft gefocust en laat je niet afleiden door wat er om je heen gebeurt.

de kaart

De kaart wijst ons de weg en staat symbool voor ons geheugen en het vermogen om informatie op te slaan en terug te vinden. Je kind leert hoe eerder geleerde vaardigheden, ervaringen en oplossingen kunnen gebruikt worden in nieuwe situaties. We ontdekken samen handige trucjes om het geheugen te trainen en informatie gemakkelijker op te roepen. Je kind leert stap voor stap welke studiemethode het beste bij hem of haar past.

het matrozenhoedje

Het matrozenhoedje herinnert ons eraan om georganiseerd te zijn. Je kind leert de bank en boekentas netjes te houden en zorg te dragen voor het materiaal. Stap voor stap, met of zonder hulp, ontdekt je kind hoe het huiswerk kan plannen en taken kan indelen. Zo krijgen je kind grip op het werk en meer rust in het hoofd.

het kompas

Het kompas staat symbool voor planning en organisatie. Het kompas helpt je kind een plan te maken  om het doel te bereiken of een taak af te ronden. Daarbij leert je kind keuzes maken over wat belangrijk is en structuur aan te brengen door een volgorde te bepalen.

Met hulp van duidelijke stappenplannen – eventueel visueel uitgewerkt – krijgt je kind grip op de taken. Denk maar aan bouwplannen of een weekplanning die je kind stap voor stap begeleiden om een taak tot een goed einde te brengen.

de zandloper

De zandloper houdt de tijd in de gaten en helpt je kind om de tijd te bewaken. Gaandeweg leert je kind dat tijd belangrijk is en hoe deze goed ingeschat en slim verdeeld kan worden. Zo ontwikkelen kinderen vaardigheden om zich aan opgelegde deadlines te houden en taken binnen de afgesproken tijd af te ronden.

de periscoop

Met de periscoop kijken we rond en overzien we een situatie van alle kanten. Het helpt je kind om te reflecteren op eigen kennis en inzichten en om bij te sturen waar nodig. Zo leert je kind nadenken over wat er is geleerd en hoe dat proces is verlopen.